8 listopada 2019

Wieczory Muzyczne u św. Andrzeja Boboli w Sopocie

Anna Sawicka

„Wieczory Muzyczne u św. Andrzeja Boboli Sopot” są nawiązaniem do „Spotkań z poezją i muzyką”, które odbywały się tu przez około 10 lat od połowy lat 80 – tych ubiegłego wieku. Głównym bohaterem tamtych spotkań była przede wszystkim poezja i wybitni polscy aktorzy. Oprawę muzyczną przygotowywała Małgorzata Skorupa. W 2011 roku pierwsze koncerty nowego cyklu, w tym poświęcony Męczeństwu Kresowian, nie miały jeszcze charakteru imprezy cyklicznej. Od 2012 roku powstał festiwal. Dwukrotnie uzyskano indywidualne stypendium Marszałka Województwa Pomorskiego na ten cel. Obecnie festiwal utrzymuje się wyłącznie z kolekty, z datków publiczności.

Patron Polski, jakim jest św. Andrzej Bobola zobowiązuje – w artykułach programów i na koncertach przypominane są rocznice i bohaterowie, których Sejm i Senat RP honoruje patronatem danego roku. Przedstawiane są sylwetki Pomorzan, Kaszubów i prawie zawsze Ponary i Piaśnica. Poruszamy tematy radosne i te, które skłaniają do refleksji.  Działalność za życia, niełatwy charakter i ponad 350 letnie losy relikwii i ciała św. Andrzeja Boboli, dzieje kultu, tak splecione z losami Polski, Kresów, Warszawy i przedwojennej Polonii Gdańska, Sopotu i Pomorza są motywem scalającym ten jedyny w swoim rodzaju festiwal. Utarła się też tradycja, że inauguracyjny koncert jest promocją młodych talentów. Koncerty kompozytorskie, prawykonania, Gospel, inspiracje chrześcijańskie w muzyce, koncerty tematyczne, jazz i wieczory poświęcone tragedii Kresów (przez lata jedyny taki koncert w Polsce !) czy Powstaniu Warszawskiemu – opowiedziane muzyką i słowem przez artystów z Polski i zza granicy to festiwal „Wieczory Muzyczne u św. Andrzeja Boboli Sopot” Wysiłek organizacji festiwalu spoczywa na księdzu Proboszczu Tyberiuszu Kroplewskim i na Parafii p.w. św. Andrzeja Boboli w Sopocie, a kierownictwo artystyczne sprawuje Trio Sopot (skład: skrzypce, akordeon, wiolonczela), które tworzą Małgorzata Skorupa, Elżbieta Rosińska i Anna Sawicka, a także Anna Mikolon. Projekty plakatów i programów są autorstwa Tomasza Plata – Przechlewskiego. Każdy koncert jest inny i mamy sygnały, że cieszą się one sławą w całej Polsce i za granica. Wszak Sopot to „Letnia Stolica Polski'.

Anna Sawicka


 

Anna Sawicka - wiolonczelistka

Ukończyła Gdańską Akademię Muzyczną (1986 r.) w klasie wiolonczeli prof. Romana Sucheckiego. Od 1986 r. jest związana z Akademią Muzyczną w Bydgoszczy, gdzie pracuje obecnie na stanowisku adiunkta. W latach 1992-1994 była koncertmistrzem Toruńskiej Orkiestry Kameralnej, a od 1996 r. jest koncertmistrzem orkiestry Państwowej Opery Bałtyckiej w Gdańsku. Działalność solistyczną realizuje koncertując z pianistką Jadwigą Lewczuk.

Repertuar obejmuje dzieła solowe i kameralne, głównie XIX i XX wieku. Ważnym nurtem działalności A. Sawickiej jest też współpraca z akordeonistką Elżbietą Rosińską. Duo ma na swym koncie prawykonania światowe i polskie utworów pisanych na ten skład przez najwybitniejszych kompozytorów, dość wspomnieć S. Gubajdulinę, A. Piazzoll, I. Yunna, M. Gordiejuka, H. Yalpolę i innych. Programy koncertów uatrakcyniają transkrypcje utworów z różnych epok. A. Sawicka interesuje się szczególnie wiolonczelą barokową (zaopatrzoną w struny jelitowe, bez nóżki, ze smyczkiem-kopią egzemplarza z 1730 r.). Kształciła się w tym kierunku przez rok w genewskiej Szkole Muzyki Dawnej (CMA) w klasie wiolonczeli Ph. Moermoud`a i violi da gamba Robero Gini. Uczestniczyła w kursach mistrzowskich wiolonczeli barokowej u W. Kuijkena, R. Gini, R. Van der Meera i klasach kameralnych m.in. Ch. Banchini, R. Alessandrini, E. Gatti. W 1995 r. nagrała wraz ze szwajcarskimi artystami “Les Nationes” F. Couperena dla francuskiego radia “Espase2”. Szczególnie interesują artystkę utwory solowe (tzw. “senza basso continuo”) na wiolonczelę - wczesne, XVII w. diminucje włoskie i ricercary, stanowiące ważne ogniwo w zrozumieniu powstałych pół wieku później “6 suit na wiolonczelę solo” J.S. Bacha. Obecnie A. Sawicka współpracuje z klawesynistką Marzeną Buchwald-Różyczką. W programie dominują bardzo rzadko wykonywane pierwsze utwory wiolonczelowe z XVII w. Repertuar obejmuje również utwory XVIII w., prezentujące różne narodowe style (włoski, francuski, angielski i inne). Artystki używają, w zależności od dobranego repertuaru, historycznych strojów (np. Wiolonczelowy strój boloński) i temperacji, co dodatkowo ma zapewnić wykonanie wierne dawnym stylom.

 

ks. Tyberiusz

Używamy plików cookies Ta witryna korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności i plików Cookies .
Korzystanie z niniejszej witryny internetowej bez zmiany ustawień jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików Cookies. Zrozumiałem i akceptuję.
74 0.16164994239807